Employee advocacy strategier: Hvad skal man gøre og hvad man ikke skal

employee advocacy strategier

Employee advocacy-strategier, der rent faktisk virker

Du har fundet de rigtige mennesker med et employee advocacy-mål, og du har fået dem sammen i en advocacy-gruppe. Nu har du brug for en stærk og implementerbar strategi.

1. Giv medarbjederne alle de materialer, de har brug for for at hjælpe dem med at fremme dit brand

Dine medarbejdere skal have en klar idé om, hvad du vil have ud af deres aktivitet online. De skal have alt, hvad de behøver for at få employee advocacy til at ske. I mange tilfælde er formålet med folks arbejde ikke så klart, som det kunne være. For eksempel kan medarbejderne være så meget forvirrede over udtrykket “employee advocacy”, og hvordan det skal få det til at ske.
Her er nogle eksempler på, hvordan du kan give medarbejderne det materiale, de har brug for, for at få medarbejdernes advocacy til at ske.

2. Tilskynd dem til at dele selv de mindste succeshistorier

Når virksomhedens medarbejdere opnår noget, bør ledere altid finde en måde at belønne dem for deres engagement og indsats. For eksempel kan du lykønske dem offentligt og vise dem, at du er tilfreds med deres job.

3. Få dem til at forstå værdien af ​​deres rolle i at hjælpe dit brand

Jo mere en medarbejder er engageret i deres arbejde og brand, jo mere værdi vil de opleve i deres eget arbejde. For eksempel kan du bede dem om at være hovedtaler på en konference, fordi det vil hjælpe dem til at føle sig mere værdsat og mere værdifulde for virksomheden.

4. Støt dine medarbejderes indsats for at hjælpe dit brand

Dette er, hvad ethvert vellykket employee advocacy-program bør gøre – støtte medarbejdernes bestræbelser på at hjælpe brandet. For eksempel kan du give dem adgang til feedback i realtid og data om, hvordan deres sociale indlæg klarer sig, eller organisere et ugentligt møde, hvor medarbejderne kan dele deres erfaringer med at hjælpe dit brand.

5. Tilskynd dine medarbejdere til at promovere brandet

Som leder bør du opmuntre dine medarbejdere til aktivt at promovere brandet. For eksempel kan du bede dem om at dele deres personlige historier og meninger på brandets blog.

Employee advocacy-strategier, der ikke virker

1. Prøv at påvirke dine medarbejderes adfærd

Hvis du vil påvirke dine medarbejderes adfærd, så brug gulerods- og pisk tilgangen. For eksempel kan du tilbyde dem incitamenter som gratis gaver, kontante bonusser eller endda en forfremmelse, for at promovere dit brand. De ville jo fungere lidt ligesom influencers, så en belønning for deres arbjede er vel på plads.

2. Giv dem kun adgang til præ-godkendt virksomhedsindhold

Når du kun giver dine medarbejdere adgang til præ-godkendt virksomhedsinformation, vil de ikke være i stand til at fremstå troværdige og det kan hæmme deres lyst til at dele, som derfor ikke være i stand til at hjælpe dit brand. For eksempel, jo mere information du deler med dine medarbejdere om dit produkt, jo mere vil de føle sig værdsat, og jo mere vil de promovere dit brand.

3. Opret et strengt sæt regler, som de skal følge

Det er bedre at give dine medarbejdere retningslinjer for, hvordan du følger dine brand-retningslinjer i stedet for at skabe et strengt sæt regler, som de skal følge. For eksempel, hvis du har en regel om, at de skal åbenlyst forsøge at indkludere et link til jeres produktsider i deres opslag, vil der ikke være nogen motivation for dine medarbejdere til at hjælpe dit brand, fordi de vil føle at de spammer deres følgere.

4. Straf dem, hvis de ikke hjælper dit brand

Når du straffer dine medarbejdere for ikke at advokere for dit brand, vil du ikke kun skade deres karrierer, men også demoralisere dem. For eksempel, hvis du truer med at fyre en medarbejder, hvis de ikke advokere for dit brand, vil de ikke føle sig værdsat, og de vil ikke hjælpe dit brand på en troværdig måde.

5. Tving dine medarbejdere til at gøre noget, de ikke vil

Hvis du tvinger dine medarbejdere til at gøre noget, de ikke vil, vil de være mindre motiverede til at gøre det, og de vil være mindre tilbøjelige til at hjælpe dit brand. Hvis du for eksempel tvinger dine medarbejdere til at promovere dit brand gennem sociale medier, vil de ikke føle sig værdsat, og de vil ikke hjælpe dit brand.

Konklusion på employee advocacy strategier

Der er mange måder at få dine medarbejdere til at hjælpe dit brand, men nogle af dem vil være mere effektive end andre. Hvis du vil have succes med dine indsatser for at fremme dit brand, skal du først være opmærksom på dine medarbejderes behov.

Du skal give dem alle de materialer, de har brug for for at hjælpe dig med at fremme dit brand, så vil de være mere tilbøjelige til at hjælpe dig. Derfor er det en god idé at gemme og komme tilbage hertil, for at gense hvilke strategier, der rent faktisk virker, hvis du vil få dine medarbejdere til at hjælpe dit brand, og hvilke der ikke virker.