Grunde til at dine medarbejdere ikke vil tale om jeres brand

Grunde til at employee advocacy ikke virker

Ja det er rigtigt, dine medarbejdere gider ikke tale om dit brand på deres sociale profiler.

Altså, de fortæller dig, at de vil, men de gør det ikke. Det er ikke deres skyld. De har alt for travlt med møder og du ved, deres job.

Den enkle sandhed er: Med stigende priser på paid media, begrænset organisk rækkevidde og øget skepsis med hensyn til reklamer fra brands, er det utroligt svært for brands at øge brand awareness og virkelig få engageret jeres målgruppe.

At starte ​​en Employee Advocacy kampagne og deltage i virksomhedens branding (kaldet også employee advocacy) er nu en vigtig del af markedsføringsmixet på de sociale medier.

Men hvorfor er det så svært at få dine medarbejdere til at tale om dit brand?

Vi har analyseret 20+ Employee Advocacy kamapgner, og resultaterne er meget klare:

Find de rette drivers for dine medarbejdere

Få dine medarbejdere til at tale om dit brand på en personlig måde.

Den bedste måde at gøre dette på er at finde ud af, hvad der driver dem.

Hvad gør dem glade, hvad driver dem til at arbejde ekstra timer og lave flere salg? Find det ud.

Drivkræfter er ting, der gør medarbejdere glade, hvad der driver dem til at arbejde ekstra timer og gøre den ekstra indsats. På en måde er drivkræfterne brændstoffet til din medarbejder.

Et godt eksempel på at finde den rigtige drivkraft er, denne bilforhandler, som sælger luksusbiler. Dette selskab havde to store drivkræfter:

  • Medarbejderne kunne få mulighed for at låne og teste køre bilerne i 48 timer, da de normalt ikke kunne betale sådanne biler.
  • De blev inviteret til biludstillinger og arrangementer.

Som chef for din virksomheden, hvad skal du så gøre?

Det er rigtigt, du gør det muligt for medarbejderne at være i centrum af, hvad du sælger, og være i centrum af, hvor de “sjove”/”socialt delbare” aspekter af virksomheden er.

Få dem til at elske, hvad de gør. Virksomheden kan kun blomstre, hvis medarbejderne blomstrer med den.

Få de rigtige ambassadører

Ikke alle medarbejdere er ambassadører. Du skal finde dem, der virkelig ønsker at gøre en forskel. Som ønsker at arbejde de ekstra timer og lægge den ekstra indsats.

Kender du dem?

Her er nogle historier fra virkelighedens verden, der måske kan hjælpe dig med at identificere de potentielle ambassadører:

Et eksempel fra den virkelige verden, butiksambassadør 1: Oliver

Olivier elsker at arbejde i butikken. Han elsker sit job, sine kolleger og interaktionen med kunderne. Oliviers passion er smitsom for kunder og kolleger. Han elsker, hvad han laver. Han går ud over forventningerne. Han har sågar fundet månedsmedarbejder flere gange og har ikke noget i mod at dele den titel på hans sociale profiler.

Et eksempel fra den virkelige verden, virksomhedsambassadør 2: Brigitte

Brigitte begyndte at arbejde i virksomheden og er en dygtig udvikler. Hun havde aldrig troet, at hun ville påtage sig en ambassadørrolle. Men hun er generelt ikke bange for at dele sin mening og sine synspunkter. Hun er også en god tekstforfatter. Dette betyder, at hun deler sine synspunkter online på en meget overbevisende måde. Fordi hun tror på, hvad hun gør og det smitter af på andre.

Et eksempel fra den virkelige verden, produktambassadør 3: Tom

Tom er produktspecialist. Han føler og lever for produktet. Virksomheden er heldig at have ham. Kunderne ser, at Tom er fuldt ud i produktet. Tom deler gerne ud af sin passion med kunderne. Han er en stor produktambassadør.

Opstil et hold af individer

Nu har du fundet dine medarbejderfortalere, og du har sat dem sammen i et hold.

Brug dit team og sørg for, at de får ejerskab af deres egne sociale medieresultater.

Her er nogle eksempler fra vores egen erfaring med at oprette et hold af employee advocators:

  • Opstil en social mediestrategi for dine medarbejdere og etablere disse nøglepunkter:
    • Hvilke mål har du for brugen af ​​sociale medier?
    • Hvilke kanaler vil du bruge?
    • Hvorfor vil du bruge disse kanaler?
    • Hvad vil du dele på sociale medier?
    • Hvor ofte vil du dele?
  • Vis, hvor let det kan være at lave en social media profil
  • Definer nogle lette regler der kan følges
    • Eksempler på regler:
      • Videredel ikke bare indhold fra virksomhedsprofilen, uden at dele din holdning til sagen.
      • Del ikke noget, der kan være stødende eller snyde folk på nogen måde (medmindre dette er godkendt af teamet)
  • Spørg efter dine medarbejderes feedback, før du opretter disse retningslinjer
  • Brug sociale medier som et tema til møder fra tid til anden for at sikre, at alle stadig er på sporet med de mål, du har sat op med jeres sociale mediestrategi

Lav en stærk brand advocacy strategi

Du har fundet de rigtige personer med klare advocacy mål, og du har gjort dem til en del af jeres advocacy-hold.
Nu har du brug for en stærk og implementerbar strategi.
Her er nogle eksempler på, hvordan nogle velkendte brands har aktiveret deres employee advocactors:

Employee advocacy-casestudier

Når du først har etableret jeres employee advocacy-program, så vil du finde ud af I har masser af gode historier at dele.

Vi har et par idéer om, hvordan man starter med at dele historier, og nedenfor er der nogle virkelige eksempler på virksomheder, der har taget employee advocacy til det næste niveau.

T-Mobiles Social Media Week

Lige som navnet antyder, havde T-Mobile en hel uge dedikeret til sociale medier. Formålet med denne
kampagne var at hjælpe T-Mobile medarbejdere med bedre at forstå, hvilke sociale media kanaler der er, og hvordan man bruger dem.
T-Mobile medarbejdere kunne lære af hinanden, hvordan man bruger sociale medier gennem deres egne
erfaringer og succeshistorier.

Efter en vellykket første Social Media uge, besluttede T-Mobile at implementere Social Media Day
som en fortsættelse af deres uddannelse og samtale om sociale medier. T-Mobile fortsætter med at bruge SocialChorus
for at engagere sine medarbejdere og lave nyt indhold til deres sociale kanaler.

McDonalds i Polen

McDonalds Polen kørte en social meida kampagne i forbindelse af ders Employee Appreciation Days.
Formålet med denne kampagne var at skabe opmærksomhed om McDonalds Polens medarbejderstøtte initiativer,
samt at vise, at McDonalds er et fantastisk sted at arbejde.

Kampagnen omfattede en video, produceret af medarbejdere, der viste interviews med McDonalds
medarbejdere i Polen. Disse interviews diskuterede de indsatser, McDonalds gør for at støtte deres
medarbejdere under deres tid på skolenbænken, ogefter endt uddannelse.

Videoen blev lagt på McDonalds Polens Facebookside og promoveret for offentligheden i 24 timer. McDonalds brugte deres medarbejderes personlige sociale medie profiler til at øge rækkevidden af videoklipene.

McDonalds medarbejdere blev opfordret til at dele videoen på deres sociale profiler. Videoen nåede over 1.600.000 mennesker på mindre end 24 timer, og blev delt af mere end 200 personer. McDonalds medarbejdere var i stand til at dele deres personlige historier om, hvordan det at arbejde for McDonalds positivt påvirkede deres liv og formet deres fremtidige karriere.

The Body Shops social media ambassadør program

The Body Shop er en global kosmetikforhandlerkæde med et stærkt engagement i sociale og miljømæssige mærkesager. For at komplementere deres sociale mærkesag med deres eget interne medarbejderprogram skabte The Body Shop et socialt ambassadørprogram og engagerede deres medarbejdere til at hjælpe dem med at skabe sociale media indhold og fremme The Body Shops budskab.

The Body Shops program var en kæmpe succes. Deres medarbejdere var i stand til at hjælpe dem med at vokse deres sociale kanaler, samt fremme The Body Shops forpligtelse til deres sociale mærkesager.

Selve mærkesagen gjorde også at medarbjederne følte sig motiveret til at dele budskabet, fordi det naturligvis viste at de arbjedere i en virksomhed, som er fortalere for disse sociale mærkesager.

TGI Fridays Share Your Fridays

TGI Fridays lancerede for nylig et medarbejder advocacy-program kaldet ‘Share Your Fridays’, der gav deres medarbejdere mulighed for at dele indhold til deres personlige sociale netværk. TGI Fridays havde deres medarbejdere, som de kalder Brand Ambassadors, dele deres oplevelse som medarbejdere, samt deres kærlighed til Fridays-oplevelsen.

Share Your Fridays-programmet var en kæmpe succes. De var i stand til at øge social engagement med 2.000 procent, samt øge deres sociale medier rækkevidde med 60,5 procent. TGI Fridays fandt også at deres Brand Ambassadors er seks gange mere tilbøjelige til at dele indhold end den gennemsnitlige bruger.

Sæt dine sociale mediekanaler op på en måde, så du kan fremme dit brand

#RightMessageRightTimeRightPlace

Dine medarbejdere skal følge hinanden på deres sociale mediekanaler (især Facebook, Instagram og LinkedIn). De skal også have afsat tid og plads til at dele indhold fra deres egne digitale kanaler.

For eksempel kan I sørge for at jeres medarbjedere for notifikationer, når deres kolleger poster noget på platforme som LinkedIn.

Der er ingen tvivl om, at engagement er sociale medier valutaen, så jo mere dine medarbejdere engagerer sig i hinandens indlæg, jo større rækkevidde og jo større indvirkning har det på brandet som helhed.

Post, post, post

Der er aldrig nok indhold.

Sørg for, at du kan poste dagligt for at holde dine medarbejdere engagerede.

Du skal være det første, der popper på, når folk logger på deres sociale profiler.

En fantastisk måde at spare dine medarbejdere tid på (vi skal huske, at vi ikke ønsker at gøre employee advocacy til noget skræmmende, ej heller en ekstra arbejdsopgave!), Er at bruge planlægningsværktøjer såsom Buffer, SproutSocial eller Hootsuite.

Mål jeres resultater

Du skal huske at måle resultaterne af dine medarbejderes arbejde online.

Det kan eksempelvis være brand awareness, som I kan måle i rækkevidde og engagement over tid.

Men det kan også være mere direkte forretningsrelaterede KPI’er, såsom en stigning i jobansøgere, stigning i de rigtige kandidater, leads der refereres af medarbejdere, stigning i søgninger fra søgemaskiner osv.

Du skal sætte jer mogle mål og sørge for, at du måler på dem.

Konklusion på hvordan du kan få dine medabejdere til at snakke om jeres brand

Husk, at det tager tid at opbygge et employee advocacy program og det tager tid at få jeres medarbejdere til at købe sig ind på idéen.

Det er vigtigt at fokusere på små sejre, der bygger troværdighed og tillid.

Tænk jeres employee advocacy program som work-in-progress, og at alle succesfulde advocacy programmer udvikler sig over tid.

En afgørende faktor at huske på er, at være konsekvent og engageret på sociale medier kan være meget ressourcekrævende for dine medarbejdere, hvilket er grunden til, at indholdsskabelse og -opslag kan outsources til en indholdsproduktionsvirksomhed som SoMe Captions.

Kontakt os, hvis du har brug for idéer til at få dine medarbejdere til at tale om dit brand og få en employee advocacy strategi der ikke løber ud i sandet.