Hvad er employee advocacy og hvorfor er det relevant?

Hvad er employee advocacy

Der er flere og flere virksomheder, der sætter fokus på employee advocacy, men hvad dækker begrebet over, og hvorfor er det relevant?

Employee advocacy handler om at styrke virksomhedens digitale tilstedeværelse gennem medarbejdernes aktiviteter på sociale medier. Det er medarbejderne selv, der skaber og deler indhold om virksomheden – og det er ofte mere troværdigt og engaging end virksomhedens egne kampagner.

En af de store fordele ved employee advocacy er, at det kan styrke virksomhedens omdømme og tillid hos brugerne. Medarbejderne er troværdige digitale ambassadører for virksomheden, og deres indhold kan have stor værdi for brugerne.

Derudover kan employee advocacy også være med til at styrke virksomhedens interne kommunikation. Medarbejderne får et større kendskab til virksomheden og dets produkter, og samtidig er der en større chance for, at virksomhedens indhold bliver set og delt.

Hvem har gjort det?

Det kan være svært at forestille og arbejde sig for noget, vi kun har skrevet om i teorien, men har aldrig set i praksis.
Sådan er det med employee advocacy. Derfor bringer vi her tre forskellige virksomheder, der har brugt employee advocacy på tre forskellige måder.

Med tre eksempler på én gang håber vi, at vi kan give dig et indtryk af, hvordan andre virksomheder har anvendt employee advocacy, samtidig med at vi giver dig ideer til, hvad du selv kan gøre.

Men først lige en vigtig statistik at have in mente:
Over 70% af snakken om et brand på de sociale medier foregår uden for virksomhedens egen profil – derfor er det vigtigt, at brandet bliver nævnt på en positiv måde af sine medarbejdere, hvis virksomheden gerne vil have noget at skulle have sagt.

Case 1: Firmaet Center for Marketing er gået over til at bruge social media som et strategisk redskab

De har i en årrække haft et godt og succesfuldt samarbejde med deres konsulentvirksomheder.
Men efterhånden som sociale medier har taget over, miksede det sig ikke længere, at konsulenterne stadig var hjemme og skrev rapporter og indstillinger og ikke mindst kommunikerede med kunderne.

Så virksomheden Center for Marketing har sat en yderst ambitiøs målsætning om at blive den mest magtfulde virksomhed på dette felt.
Og med deres hjælp har de hjulpet deres konsulentvirksomheder med at lære, hvordan de skal anvende sociale medier både til kundeservice og til at deltage i relevante diskussioner.

Hvad kan du bruge det til?

Ligesom Center for Marketing har det hændt for mange virksomheder, at de ikke længere kan blive ved med at spidse deres kunder af med statiske og upersonlige sociale medier.

Det stiller store krav til virksomhederne, når de skal tilpasse deres kommunikationsstrategi.
Måske kan du hjælpe din virksomhed med at få styr på sociale medier og employee advocacy og dermed skabe en endnu bedre dialog med jeres kunder.

Case 2: Virksomheden Code Institute mente, at det var en god idé at lade deres medarbejdere være ambassadører på sociale medier og dermed opbygge tillid til deres brand i gennem medarbejdere.

På den måde kom det til at se ud som om, at budskaberne kommer fra deres medarbejdere og dermed ikke bare en marketingsafdeling, der prøver at sælge noget.
Code Institute siger:

“At hamre samme budskab ned i alle kanaler fra mange forskellige typer medarbejdere, gør dig til en magtfuld spiller på markedet’, siger Jamie O’Hara”

Hvad kan du bruge det til?

Alene denne ene erklæring kan give dig nogle idéer til, hvordan du kan arbejde med employee advocacy på sociale medier.

Case 3: Firmaet Digital Workforce lavede en kampagne, hvor de bad deres medarbejdere om at dele 20 opslag på sociale medier.

Når medarbejderne har delt 20 opslag, så får de et diplom og bliver officielle ambassadører. Med diplomet følger der en pæn lille bonus med.
For Digital Workforce var det naturligt at bruge noget af deres marketing spend på at give diplomer og bonusser til medarbejdere.

Og nu har de en hel række medarbejde, der går og taler om virksomheden på sociale medier og dermed bygger et godt brand for dem.

Hvad kan du bruge det til?

Måske er det nemt for dig at få mange af dine medarbejdere til at blive ambassadører på sociale medier, hvis de har fået noget for det.

Konklusion

Her har du fået tre forskellige eksempler på, hvordan andre virksomheder har arbejdet med employee advocacy.
Jeg håber, at du har fået ideer til, hvordan du selv kan skabe dit eget ambassadørprogram og hvordan du kan arbejde med employee advocacy og sociale medier på en ny måde.

Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du gerne vil have nogle idéer til, hvordan din virksomhed kommer i gang med et employee advocacy der IKKE løber ud i sandet.